Wednesday 9 May 2012

BIBLIOGRAFI

BIBLIOGRAFI




Buku :


Abd Rahim Abd Rashid  (2001). Nilai-nilai Murni Dalam Pendidikan, Menghadapi  
                         Perubahan dan Cabaran Alaf Baru
. Kuala Lumpur : Utusan Publications &
                         Distibutors Sdn Bhd.
      
                                                                                                                                                              

Abdul Rahman Md. Aroff  (1999). Pendidikan Moral Teori Etika dan Amalan Moral.
                        Serdang : Universiti Putra Malaysia.
                                                                                                                                                                       

Alliston, C  (1966). Threatened Paradise North Borneo and Its People. The Travel Book .   
                         Club.
London : Lowe and Brydone Ltd.
                                                                                                                                                                                        

Eileen, D  (2001). Encylopaedia of Teaching of Sociology. New Delhi : Anmol
                         Publications PUT. LTD.   
                                                                                                                                                                  

Datu Bandira Datu Alang  (1922). Iranun Sejarah dan Adat Tradisi. Kuala Lumpur :
                         Dewan Bahasa dan Pustaka.
                                                                                                                                                                         

Ekarini Saraswati  (2003). Sosiologi Sastera : Sebuah Pemahaman Awal. Indonesia :
                         UUM Press, Malang Pustaka Aman Press.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

Faruk  (1994). Pengantar Sosiologi Sastera. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
                                                                                                                                                                    

Haris, A  (1995). The Impact of Christianity on Power Relationship and Social 
                         Exchanges : A Case Study of Change Among The Tagal Murut, Sabah. Malaysia.
                       
Michigan :  A Bell & Howel Company.
                                                                                                                                                            

Hamzah Hamdani  (1988). Konsep dan pendekatan Sastera. Kuala Lumpur : Dewan
            Bahasa dan Pustaka.
                                                                                                                                                                     

Hazil Abdul Hamid  (1990). Sosiologi Pendidikan Dalam Perspektif Pembangunan
                        Negara.
Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
      
                                                                                                                                                                   

Idris Mohd Radzi & Dahlia Janan  (2006). Mengajar dan Belajar Bahasa Melayu,
                        Penyerapan Kemahiran Bernilai Tambah.
Tanjong Malim : Universiti Pendidikan
                        Sultan Idris.                                                                                                                                                                       


Inkeles, A  (1982). Apa Itu Sosiologi : Suatu Pengerttian Mengenai Disiplin dan
                         Perspektif  Lain.
Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

Ismail Yusoff  (1997). Politik dan Agama di Sabah. Kuala Lumpur Malaysia : Universiti
                        Kebangsaan Malaysia.                                                                                                                                                     


Charuruks, I, B. & Padasian, J  (1992). Cultures, Customs and Traditions of Sabah
                        Malaysia, An Introductions.
Kota Kinabalu : Sabah Tourism Promotion
                        Corporation.
                                                                                                                                                                   

Ismail Hamid  (1988). Masyarakat dan Budaya Melayu. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa
             dan Pustaka.                                                                                                                   
                                                                                                                                                                     

Kamus Dewan  Edisi Keempat   (2007). Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.                 
                                                                                                                                                                    

Lita Lasimbung dan Stella Moo-Tan  (1997). An Introduction To The Traditional
                         Costumes of Sabah.
Kota Kinabalu : Department of Sabah Museum.                                                                      
                                                                                                                                                             

Mana Sikana  (2005). Teori Sastera Kontemporari. Selangor : Pustaka Karya.
                                                                                                                                                                    

Mat Zin Mat Kib  (2005). Warisan Seni Etnik Sabah. Kota Kinabalu : Universiti
                        Malaysia Sabah.                                                                                                                               
                                                                                                                                                         

Mitchell, G, D  (1982). Sosiologi : Pengkajian Sistem Sosial. Kuala Lumpur : Dewan
                        Bahasa dan Pustaka.                                                                                                                                    
                                                                                                                                                               

Mohd Rosli Saludin  (2009). Teromba Sebagai Alat Komunikasi dalam Kepimpinan Adat
                         Perpatih
. Selangor : Karisma Publications Sdn. Bhd.                                                                                                                                                                 
Md. Yussop Bakar  (1989). Adat Perkahwinan Orang Melayu Brunei di Mukim Saba.
                         
Brunei. Dewan Bahasa dan Pustaka Kementerian Belia dan Sukan.


Nazirmuddin Ahmad, Mohd. Taif Ariffin, Marwah Wang & Azita Yonus  (2005). 
                         Pengantar Etika Edisi Ketiga. Kuala Lumpur : Pustaka Salam Sdn. Bhd.                                                

Noor Risma Salfina Muhamad Rozali  (2006). Etnik di Sabah. Selangor : Penapro Sdn.
                         Bhd.
                                                                                                                                                                                          

Rutter, O  (1929). The Pagans of North Borneo. London : Hutchinson & Co.


Peter Chay  (1988). Sabah The Land Below The Wind. Kuala Lumpur : Foto Technik
                        Sdn. Bhd.
                                                                                                                                                                            

Rm. Jasni  (1965). Sejarah Sabah. Penang : Sinaran Bros. Sdn. Bhd.
                                                                                                                                                                

Saidatul Nornis Hj. Mahali, Mohd Sarim Hj. Mustajab & Suraya Sintang  (2007).
                        Pluraliti Etnik dan Budaya di Sabah. Kota Kinabalu : Universiti Malaysia Sabah.
                                                                                                                                                                    

Siti Khariah Mohd Zubir  (2008). Citra Wanita Dalam Novel Melayu. Tanjung Malim :
                        Universiti Pendidikan Sultan Idris.                                                                                                                                                                    


Aisah Murad  (1996). Konsep Nilai dalam Kesusasteraan Melayu. Selangor : Dewan
                        Bahasa dan Pustaka.                                                                                                                                                               


Sherman, H, J. dan Wood J, L  (1979). Sociology : Traditional and Radical Perspektives.
                       
New York : Harper and Row Publisher.
                                                                                                                                                                

Sherwood, G.L  (1990). Social Organization of Sabah Societies. Kota Kinabalu : Sabah
                        Museum and State Archives Department.
                                                                                                                                                                     

Suharto  (1991). Tanya Jawab Sosiologi. Jakarta : PT RINEKA CIPTA.                                                            
                                                                                                                                                                 

Umar Junus  (1986). Sosiologi Sastera Persoalan Teori dan Metode. Kuala Lumpur :
                        Dewan Bahasa dan Pustaka.
                                                                                                                                                                    

Wooley, G,.C  (2004). The Timogun Muruts Of Sabah. Kota Kinabalu : Natural History 
                        Publications (Borneo).                                                                                                                                                                                                                                                                                                  


Yoseph Yapi Taum  (1997). Pengantar Teori Sastra : Ekspresivisme Strukturalisme
                        Pascastrukturalisme, Sosiologi, Resepsi.
Yogyakarta : Nusa Indah Indonesia.
                                                                                                                                                                    

Yap Beng Liang  (1993). Orang Baju Pulau Omadal Aspek-aspek Budaya. Kuala
                        Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.                                                                              
                                                                                                                                                                                 

Yura Halim  (1993). Adat Mengulum Bahasa. Brunei Darussalam : Dewan Bahasa dan
                        Pustaka.                                                                                                                                                               


Zawawi Ibrahim  (2001). Voices Of The Crocker Range Indigenous Communities Sabah.
                        Sarawak : Universiti Malaysia Sarawak.
                                                                                                                                                                       

Zainal Abidin Borhan, Zainal Kling, Norazit Selat & Mohd Ramli Raman  (1996). Adat 
             Istiadat  Melayu Melaka.
Universiti Malaya: Institusi Kajian Sejarah dan
            Patriotisme Malaysia dengan Kerjasama Akademi Pengajian Melayu.                                                                   
                                                                                                                                                        

Zaini Bin Mohd. Isa  (1969). Kebudayaan dan Adat Resam Kadazan dan Murut.
                        Kelantan : Pustaka Aman Press.
                                                                                                                                                                  

Zainuddin Fananie  (2002). Telaah Sastera. Surakarta : Muhammadiyah University Press
                        2002.











Latihan Ilmiah :
                                                                                                                                                            
Suzanah Binti Mohamad  (2008). Perbezaan Masyarakat Bajau Pantai Barat dan Bajau
                        Pantai Timur : Adat dan Kepercayaan Dalam Perkahwinan
. Tanjung Malim :
                        Universiti Pendidikan Sultan Idris.




Majalah :
                                                                                                                                                                     Dewan Bahasa. Bahasa Etnik, Keunikan Identiti Bahasa dan Budaya, Julai  (2006).
       Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
      



Jurnal :
                                                                                                                                                               Federal Department Of Information Malaysia  (1967).   
                                                                                                                                                                        Ensklopedia Dunia Melayu  (1997). Kuala Lumpur : Piramid Perdana (M) Sdn. Bhd.




Internet :       

                                               





BAB 5 : KESIMPULAN DAN CADANGAN ADAT BERIAN SAMPAI MATI



BAB 5


KESIMPULAN  DAN CADANGAN

5.1       Kesimpulan

Amalan adat ‘Berian Sampai Mati’ sudah sebati dengan kehidupan masyarakat Murut Tagal di daerah Sepulut, Sabah. Selagi masyarakatnya belum moden dari segi pemikiran, adat ini akan terus diwarisi  dari generasi ke generasi seterusnya. Amalan adat ‘Berian Sampai Mati’ menjadi simbol identiti masyarakat Murut Tagal bagi membezakannya dengan masyarakat lain di Malaysia. Amalan adat ‘Berian Sampai Mati’ pernah dicadangkan supaya dihentikan oleh pihak  ketua adat tetapi tidak berjaya. Adat ini tetap juga diteruskan sehingga ke hari ini. Misalnya adat istiadat perkahwinan ‘tinauh’ yang merupakan kemuncak perkahwinan masyarakat Murut. Walaupun sudah berkahwin dan beranak-pinak, perkahwinan ‘tinauh’ tetap juga dijalankan oleh keluarga pihak perempuan terhadap keluarga pihak lelaki yang mengahwini anak gadis mereka. Matlamat utama ialah melunaskan berian yang belum terlunas semasa perkahwinan sebelumnya.

Amalan adat ‘Berian Sampai Mati’ jika dikaji dari segi isi tersiratnya, terdapat nilai-nilai positif yang dapat dijadikan panduan dalam kehidupan seharian. Misalnya, dapat memupuk nilai bantu-membantu, tolong-menolong, bekerjasama, bermuafakat, bersatu-padu, bertanggungjawab, kesetiaan dan rapatnya hubungan kekeluargaan. Namun, dari mata kasar, amalan adat ini boleh mendatangkan keburukan kepada masyarakat Murut Tagal di daerah Sepulut misalnya mebebankan, mengalami kesempitan hidup dan kesukaran untuk mencari sumber pendapatan.

Oleh kerana amalan adat ini dianggap oleh masyarakat Murut tagal salah satu cara yang paling baik untuk mendapatkan barang-barang yang berharga, maka ia diteruskan sebagai satu kebiasaan sejak zaman nenek moyang lagi. Amalan adat ‘berian sampai mati’ ini mula dijalankan apabila anak gadis dikahwini oleh lelaki yang menjadikannya isteri. Selepas berkahwin, pihak lelaki akan bersedia untuk memikul tanggungjawabnya untuk melayan segala karenah ibubapa mertuanya dalam meminta sebarang barang khususnya tajau, kain sarung, kain ataupun duit.


5.2       Cadangan Pengkaji Bagi Menghidupi Adat Masyarakat Murut Tagal

Bagi memperkenalkan adat masyarakat Murut Tagal, beberapa cadangan dibuat oleh pengkaji. Pertama, membukukan adat resam masyarakat Murut Tagal terutama sekali mengenai adat ‘Berian Sampai Mati’ oleh pihak ketua adat atau sesiapa sahaja yang berminat mengkaji adat ini. Sebelum ini, adat ini hanya disampaikan secara lisan iaitu dari mulut ke mulut oleh ketua adat atau ketua kampung. Generasi muda sekarang ini kebanyakkannya tidak tahu mengenai adat ‘Berian Sampai Mati’. Sekiranya ketua adat sudah tiada, generasi muda akan kehilangan tempat merujuk. Oleh itu, perlu untuk membukukan adat ‘Berian Sampai Mati’ untuk dijadikan dokumen bertulis yang boleh dirujuk pada bila-bila masa. Menurut Ungih (2001)  dalam Zawawi Ibrahim (2001: 108)  salah seorang Murut Tagal di Tenom mengatakan anak-anak muda di zaman moden sekarang, kebanyakan mereka tidak mengingatkan adat Murut atau asal usul mereka kerana zaman sudah moden. Beliau menambah lagi supaya adat resam Murut dibukukan untuk generasi muda di daerah Tenom. Rancangan ini mesti dilakukan supaya bangsa  Murut sebagai bangsa Murut, berjiwa Murut. Tujuannya sebagai bahan rujukan masa depan.

Cadangan kedua ialah menubuhkan bangunan muzium di daerah Sepulut Sabah. Sebelum ini muzium yang mewakili masyarakat Murut hanya terdapat di daerah Tenom, Sabah. Muzium tersebut adalah pusat kebudayaan Murut dan menyimpan barang-barang tradisional Murut seperti tajau, gong dan lain-lain lagi. Ketua adat atau pun masyarakat Murut Tagal seharusnya mendirikan bangunan muzium sendiri bagi menyimpan barang-barang tradisonal Murut Tagal yang sukar di didapati pada masa ini. Misalnya tajau “Binukul”, tajau “Tiluan”, tajau “Binalayungan”, dan barang-barang tradisi lain seperti gong, pipirot linggit, periuk besi, bungkas, pakaian tradisi lengkap pinongkoloh dan sebagainya. Penubuhan muzium untuk mempamerkan kepada masyarakat luar mahupun pelancong luar negara mengenai barang-barang hantaran kahwin atau ‘berian’ masyarakat Murut yang semakin hari semakin sukar diperolehi..

Cadangan ketiga ialah pihak yang terlibat misalnya Pusat Kebudayaan dan Warisan mengambil pendekatan dengan mendokumentasikan amalan adat ‘Berian Sampai Mati’  supaya menarik perhatian orang ramai untuk memahami dan mengetahui amalan adat ini. Cara ini amat mudah difahami berbanding dengan membaca buku yang belum pasti menerangkan secara jelas mengenai amalan adat ini. Menurut Siti Aidah Bte Hj. Lokin dalam Saidatul Nornis Hj. Mahali et. al (2007: 1)  menerusi kajiannya mengenai pantang larang dalam adat resam dan kehidupan harian suku kaum Bisaya di Sabah diharapkan dapat didokumentasikan sebagai satu khazanah masyarakat yang perlu dipelihara daripada mengalami kepupusan seiring dengan perubahan zaman. Oleh itu, adat masyarakat Murut juga perlu diketengahkan untuk didokumentasikan bagi mempelbagaikan sumber rujukan yang sangat berguna kepada generasi muda dan seluruh masyarakat di Malaysia.
Cadangan keempat ialah pengkaji mencadangkan supaya amalan adat ‘Berain Sampai Mati’  oleh masyarakat Murut Tagal di daerah Sepulut diadaptasikan dalam bentuk novel dengan garapan yang kreatif. Adaptasi boleh dilakukan melalui anjuran pihak ketua adat atau pun secara persendirian oleh sesiapa yang berbakat dalam karya novel kreatif. Hal ini dilakukan oleh Welin Ebal dari masyarakat Dusun Kimaragang. Asmiaty Amat dalam Saidatul Nornis Hj. Nahali (2007: 270) mengatakan bahawa Welin Ebal sebagai seorang pengarang yang lahir daripada suku kaum tersebut telah menggambarkan segala adat kepercayaan masyarakatnya termasuk ‘berian’ dan adat perkahwinan dengan jelas sekali dalam novel yang bertajuk Seluat Meluat dan Pelangi Kehidupan. Sehinggakan novel-novel beliau kelihatannya sebagai sebuah dokumentasi budaya masyarakat Dusun Kimarangang. Melalui pendekatan sosiologi yang digunakan telah berjaya menggunakan segala pengalaman dan pengetahuannya terhadap masyarakat tersebut dalam bentuk karya yang kreatif. Jika hal ini turut dilakukan untuk mengadaptasikan adat ‘Berian Sampai Mati’ ke dalam karya novel pasti menjadi tarikan kepada pembaca untuk mengetahui cerita yang akan dimasukkan. Melalui keterlibatan bersungguh-sungguh pihak pengarang, ia dikatakan mampu menghasilkan sebuah novel yang mampu menonjolkan permasalahan masyarakat melalui hubungan antara struktur atau bahagiannya yang ideal menggunakan bahasa sebagai wadah untuk mengungkapkan mesej, pemikiran dan budaya masyarakat berkenaan.

Cadangan kelima ialah menghasilkan produk kraftangan yang tersendiri. Sejak dahulu lagi masyarakat Murut Tagal terkenal dengan sikap kekereatifan dalam menghasilkan manik-manik yang cantik seperti ‘sisitan, ‘susukur’, ‘gelang’, ‘salupai’, ‘rarangkol’, anyaman yang sangat kreatif seperti sanging atau ‘buyung’, tikar, kelawang, hiasan pakaian tradisional Murut yang cantik dan corak manik yang kreatif dan sebagainya. Selama ini, masyarakat Murut menghasilkan kraftangan dan manik-manik hanya untuk barang hantaran atau ‘berian’ semasa perkahwinan. Pengkaji percaya sekiranya masyarakat Murut Tagal di daerah Sepulut mengadakan produk kraftangan untuk produk pelancongan berdasarkan manik-manik dan anyaman, pastinya akan membawa kejayaan dan keuntungan kepada masyarakat Murut Tagal. Untuk memasarkan produk pelancongan tersebut, harus didirikan sebuah bangunan yang boleh mengumpulkan semua masyarakat untuk mempamerkan produk masing-masing agar tempat tersebut menjadi tumpuan pelancong dan orang luar yang datang melawat atau pun membeli produk kraftangan tersebut.
           
Cadangan keenam ialah ketua kampung atau pun ketua adat seharusnya mewujudkan satu Tabung Kebajikan Masyarakat Murut Tagal Daerah Sepulut untuk membantu sesiapa yang susah bagi mengelakkan bebanan khususnya dalam soal penghantaran ‘berian’. Cadangan ini sudah dilaksanakan oleh masyarakat Murut di Daerah Nabawan dan kesannya amat berkesan. Syarat Tabung Kebajikan ini ialah setiap keluarga yang mempunyai anak lelaki dikenakan bayaran  setiap seorang RM 10 sebulan. Sekiranya dalam keluarga tersebut mempunyai lima orang anak lelaki, maka bapanya harus membayar RM 50 kepada tabung kebajikan kepada ketua kampung atau satu badan pengurusan khas yang bertanggungjawab menguruskan tabung kebajikan  tersebut. Sekiranya salah seorang anak lelaki akan berkahwin di Daerah Sepulut, ibubapanya akan melaporkan kepada tabung kebajikan untuk memohon bantuan kewangan. Jika jumlah tabung kebajikan mencapai 20 puluh ribu, bantuan wang sewajarnya sebanyak 5 ribu. Ketua kampung atau Badan pengurusan kebajikan khas akan bertanggungjawab mengutip yuran keahlian setiap bulan kepada keluarga yang mempunyai anak lelaki. Pengkaji percaya sekiranya tabung kebajikan ini diwujudkan di daerah Sepulut, pasti akan mendatangkan banyak faedah kepada anak laki-laki yang akan berkahwin dan ibubapa juga tidak rasa terbeban pada masa akan datang.

Cadangan terakhir ialah ketua kampung atau ketua adat di daerah Sepulut harus mengadakan mesyuarat sekali sebulan untuk membincangkan amalan adat yang harus dikekalkan atau ditinggalkan mengikut kesesuaian zaman. Sebelum ini ketua kampung atau ketua adat tidak pernah mengadakan mesyuarat untuk membincangkan hal ehwal mengenai amalan adat oleh masyarakat Murut Tagal di Daerah Sepulut. Hal ini menyebabkan amalan adat ‘Berian Sampai Mati’ begitu berleluasa di daerah Sepulut dan juga daerah-daerah lain seperti daerah Nabawan dan daerah Pensiangan. Amalan adat ‘Berian Sampai Mati’ perlu diperbaharui supaya tidak membebankan masyarakat Murut Tagal sendiri. Jika dibandingkan dengan masyarakat Dusun, mereka menggunakan wang hantaran kahwin sekitar tujuh ribu atau lapan ribu. Dan selepas itu tidak ada lagi apa-apa hantaran atau ‘berian’ yang dituntut oleh keluarga pihak perempuan. Sekiranya masyarakat Murut Tagal tidak terikat dengan amalan adat ‘Berian Sampai Mati’ pasti kehidupan mereka akan menjadi senang dan dapat memberi wang yang mencukupi kepada anak-anak mereka berbanding dengan membeli barang-barang ‘berian’ untuk membantu saudara-mara lain yang sentiasa meminta pertolongan hampir setiap minggu.